Når teknologien endres

Denne uken har vi fått i oppgave å lese tre artikler: denne fra LA Times, og to andre pensumartikler (Lee og Lee, og Kaplan og Haenlein), og reflektere rundt hvordan bruksmønsteret endres når de teknologiske rammebetingelsene utvides.

Ut fra den første artikkelen, fra LA Times, kunne vi lese om hvordan Xbox360 har gått fra å bli brukt som en vanlig spillkonsoll, til nå å bli brukt som et ”multimedium”. Folk bruker den mer til å se film, tv-serier og til å høre på musikk online, enn det de gjør til faktisk spillbruk.
Jeg synes dette har vært en bra fremgang. Hvorfor bruke penger, plass og tid (på å lære seg hvordan alle dupedittene fungerer) på alt mulig av utstyr, når man kan få alt i ett? Selv har jeg ikke noen Xbox, men denne ”multivirkningen” kan sammenlignes med for eksempel alt det nye man kan gjøre med mobilen nå for tiden. Fra kun å bruke den som en telefon, har mobilTELEFONEN utviklet seg til å bli et ”alt-mulig-verktøy”. Ringe, sende meldinger, ta bilder, filme, surfe på internett og ikke minst funksjonen ved at man kan laste ned apper for alt mulig man ville ønske (som virkelig er kirsebæret på toppen av isen), gjør mobilen fullkommen.
denne siden fant jeg en liste som er laget over ”de viktigste appene, som gjør mobilen komplett”. Mange artige apper her!

Kaplan og Haenlein-artikkelen tar også opp mye interessant som viser hvor lettvint og multifunksjonelt alt har blitt nå til dags. Som det kom frem av artikkelen, brukes det meste av teknologiske hjelpemidler til flere enn én ting. Eksempelvis kan vi jo nevne blogger, og det at de ikke kun brukes for å skrive om hva man har bedrevet dagen sin med og til å legge ut ”dagens outfit” osv, som de fleste av oss forbinder med blogger. Mange firmaer, bedrifter, selskaper etc. bruker også blogger for å markedsføre seg selv, eller produktene sine, eller for å nå ut til kundene/brukerne på en litt annerledes måte. Et eksempel på dette kan være den såkalte ”Lost-bloggen”.
Da tv-serien ”Lost” gikk på tv for noen år siden, opprettet en av ”Lost”-skaperne, Andreas Climent, en blogg som omhandlet serien. Denne bloggen ble laget for fansen, for at de kunne holde seg oppdatert på hva som skjedde rundt ”Lost”-hysteriet, og karakterene, både på tv-skjermen og i virkeligheten.
På bloggen skriver skaperne som følger:

«The Lost Blog is a weblog dedicated to the ABC TV-series Lost and everything that may be of interest to fans of the show. We post everything from general news to theories and interviews.
Our goal is to give our visitors the information they want, wrapped up in a good looking package for the best possible user experience.»

 

Dette synes jeg er en god, og litt annerledes måte å møte seernes behov på, og skiller seg veldig ut. Jeg tror aldri jeg har hørt om andre tv-serier som har gjort det samme, og da blir jo dette litt ekstra spesielt for seerne, og de kan samtidig føle seg som en del av ”Lost”-familien på en helt annen måte.
Og det var sikkert også gøy for seerne da serien gikk på tv at de kunne følge med her, og at de i ettertid kan gå tilbake, og lese og mimre.. 🙂

– Linni :]

3 kommentarer on “Når teknologien endres”

  1. Lise B sier:

    Siden det igjen skulle skrives kommentarer til blogger, tenkte jeg at nå skulle jeg sette dine ord under lupen. Og det er med glede jeg legger igjen noen velvalgte ord.
    Jeg liker hvordan du presenterer teksten din, og hvordan du setter den i en kontekst slik at det er lett å følge tankene dine. Jeg tror de fleste som har skrevet rundt dette temaet ha nevnt mobiltelefonen, og dens multifunksjonalitet. Derfor ble jeg positivt overrasket da jeg så at du hadde gjort research i forhold til mest populære apper, og at du nevner blogging. For jeg er så enig med deg når du skriver at det første man tenker på når man hører ´blogg´ er klær, tidsfordriv og det «rosa» livet. Dermed er det fort mer interessant hvordan skaperen av Lost har tatt blogge-fenomenet et skritt videre. Han kunne jo laget en relativt vanlig web-side, men han har i stedet laget en såkalt weblog – interessant. Ut i fra hva jeg vet er dette en relativt ny og kreativ måte å bruke blogg-platformen på.

    Det er morsomt å lese ulike blogger og se hva folk har kommet fram til, og det er like mye likt som ulikt. Jeg gleder meg til ditt neste blogginnlegg. Lykke til videre!

  2. Takk for en god lesning! Likte det du tok opp om bloggens plass og bruksområde. Blogg er en kanal jeg ikke har tenkt på er av denne arten, men som ut fra ditt eksempel gir mer enn bare ytring fra skribenten. Alt til sitt bruk, men så langt man benytter det på en tilfredsstillende måte vil jeg tro det kan gi en følelse av tilhørighet som du nevner.

    /Anna Louise N.A.

  3. […] medstudenters blogger ligger i bloggrullen til høyere. Ukens kommentarer har gått til Mette, Linn Therese, Ida Martine og Martin Grina. Del detteLik dette:LikeBli den første til å like denne artikkelen. […]


Legg igjen en kommentar

