Kony 2012

Kony 2012 har fått stor suksess på kort tid.
hjemmesiden til «invisible children» som er organisasjonen bak filmen, kan man lese hva dette populære fenomenet dreier seg om, og hvordan man kan bidra for å hjelpe. Og for den mindre leselystne:


En av grunnene til at Kony-kampanjen har fått så mye oppmerksomhet tror jeg er fordi dette er noe virkelig, noe som skjer i verden i dag, i dette øyeblikk. Forferdelig ting som skjer en plass på kloden med mennesker som ikke har gjort noe galt. Og folk bryr seg når ting som dette skjer, og derfor vil de dele det med så mange som mulig, for å få stoppet dette så fort som mulig.
Det at denne videoen, som nå har bikket over 85 millioner visninger har blitt så enormt populær, er garantert at videoen spiller så mye på følelser som den gjør. Jason Russel (grunnleggeren av «invisible children»), som har laget filmen, har bevisst brukt de virkemidlene som han har brukt for å gjøre filmen populær, og gjøre Kony kjent. I perioden med en gang filmen kom ut på youtube, var det umulig å unngå å få vite om den. Alle snakket om den, og alle på Facebook delte den med det samme de hadde sett den, og på denne måten spredde den seg ekstremt fort.

Noe av det som har gjort filmen til en slik suksess som den har blitt er som sagt at den spiller på følelser. Folk som ser den blir både rørt, irriterte, oppgitte, sinte og lei seg. At noe sånt skjer i verden i dag, er for de fleste helt uforståelig og forferdelig, og folk vil derfor hjelpe med å få stoppet dette så fort som mulig. Og hvordan hjelpe til med å gjøre dette? Spre budskapet!

I løpet av den halvtimes lange filmen kommer vi både tett inn på de menneskene som blir utsatt og berørt av Konys handlinger, og vi kommer nær områdene hvor dette finner sted. Vi møter Jacob, som vi følger gjennom hele filmen, som bor i et av disse områdene i Uganda.
Det at vi følger en spesiell person som har blitt berørt av dette (Jacob mistet broren sin på grunn av Kony) gjør at vi får medfølelse med han, og igjen – ønsker å spre filmen videre for å hjelpe Jacob, og menneskene som har det på samme måte som han.Jeg plukket også opp et par ting som ble sagt i filmen, som jeg tror kan ha mye av æren for at folk har spredd rundt seg med denne filmen så enormt fort. Uttalelser som:

“The problem is, 99 percent of the planet doesn’t know who he is. If they knew, Kony would have been stopped long ago”

og

“but in order for the American advisors to be there, the US government has to deploy them. They’ve done that, but if the government doesn’t believe that people care about arresting Kony, the mission will be cancelled. In order for the people to care, they have to know, and they will only know, if Kony’s name is everywhere”

gjør at folk føler de må få ut budskapet så fort som mulig. Det sies også at filmen vil forsvinne 31. desember 2012, så det er altså en frist for å få delt den, og få stoppet Kony. Her er det ingen tid å miste. Del!

Jeg tror heller ikke det at Russel har brukt sønnen sin i filmen, har gjort denne filmen noe mindre populær. Hver gang jeg har hørt noen snakke om filmen har de bestandig nevnt hvor søt sønnen er når han beskriver det som Kony gjør, som trist, eller når han helt på tampen av filmen sier at han vil bli som faren sin når han blir stor. Man ser annerledes på ting når et barn prater om dem, og i hvert fall når det dreier seg om alvorlige ting som dette. Men var det etisk riktig at Russel brukte sønnen sin i videoen? Dette er et meget omdiskutert spørsmål, som det er vanskelig å sette en fasit på.

Og hva kan man lære av en slik kampanje?
Det er alltid vanskelig å vite hva som er sant, og hva som ikke er sant når ting blir spredd på internett på denne måten. Hvilke holdepunkter har man for å vite om dette virkelig er sant? Man må alltid være kritisk når man ser slike ting som dette, og ikke være naiv og sluke alt som sannhet.
Jeg tror ut fra akkurat denne kampanjen kan man lære hvilken kraft og makt internett har, og hvilke enorme krefter man setter i gang om man bruker de riktige virkemidlene og virkelig får ordentlig drivkraft i det. Kun ved hjelp av internett har denne kampanjen gått verden rundt, og det er når man ser ting som dette, at man virkelig forstår hvor lett internett har gjort det for oss å spre noe man ønsker omverdenen skal se. Sannhet eller ei…

-Linni :]

Advertisements

One Comment on “Kony 2012”

  1. Velskrevet og interessant innlegg! 🙂
    Jeg syntes det er positivt at du har klart å holde deg såpass saklig og ikke basert hele innlegget på egne meninger.
    ”Kony 2012” har som du nevner påvirket oss alle på diverse måter. Enten vi har blitt rørte, oppgitte eller sinte så har filmen likevel virket inn på oss. Jeg husker godt når Facebook siden min bestod kun av linker angående Kony som venner hadde delt på sin profil. Etter hvert dabbet dette av, slik som de fleste internett saker gjør.
    Mot slutten av innlegget nevner du at denne saken er et godt eksempel på hvor mektig internett kan være, noe jeg er helt enig i.
    Hva denne kampanjen hadde vært uten er ikke godt å si, og om den faktisk påvirker at Kony blir tatt er også vanskelig å tenke seg.


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s