Sosiale medier – det nytter!

På bakgrunn av Westher Andersens artikkel og de nevnte pensumsartiklene samt eventuelle andre referanser du måtte ha skal du skrive en refleksjon rundt nytteverdien av sosiale medier. Du velger selv om du tar utgangspunkt i personlig nytte for den enkelte, eller om du heller diskuterer nytteverdien for en bedrift, organisasjon eller samfunnet i stort. Bruk gjerne eksempler.

Jeg har valgt å konsentrere meg om sosiale mediers nytteverdi i henhold til bedrifter/organisasjoner.
God lesning! 🙂

For bedrifter og organisasjoner kan de sosiale mediene både bringe med seg positive og negative sider. Nå til dags er det veldig mange som er ”avhengige” av Facebook, Twitter og andre sosiale medier, som Westher Andersen skriver om i denne artikkelen. Han skulle altså gå en uke uten både Twitter og Facebook, og syntes til å begynne med at dette var veldig vanskelig. Han følte ”abstinensene” skriver han. Men dette fikk han også til å se litt annerledes på bruken av disse sosiale mediene. Han fikk et nytt syn hva angår hvor mye tid folk faktisk bruker på dette, selv når de er sammen med andre mennesker i sosiale settinger. Og dette stemmer jo faktisk. Hvor mange av oss har ikke vært med folk som til stadighet ”bare må sjekke facebooken sin”, eller til og med er den personen selv..?

Ut i fra det forrige punktet tenker jeg at sosiale medier for bedrifter kan ha en negativ effekt. Bare tenk hvor mye tid som går med på når for eksempel de ansatte er innom Twitter, Facebook eller et av de andre sosiale mediene som de er medlem av. Eller hvor mye tid og ressurser det går for en bedrift, som har sosiale medier som en av sine plattformer for kundene eller brukerne sine. Man må til stadighet oppdatere, svare på eventuelle spørsmål og poste nye innlegg eller statuser. Har en bedrift en Facebookside er det viktig å holde den aktiv, ellers gidder jo ikke folk å gå inn på den..

Men likevel, så tror jeg sosiale medier har en større positiv effekt, enn negativ, med tanke på bedrifter og organisasjoner. De sosiale mediene bidrar i stor grad til at bedrifter/organisasjoner kan nå ut til et enda større antall mennesker. Både på blant annet Twitter og Facebook kan man følge dem, og dermed kan de få ut beskjeder og lignende, kjapt og til tusenvis (millioner) av mennesker på en gang. Hvor mye mer effektivt er det ikke å poste ”Kom til bla bla bla klokken 18:00 i morgen” fremfor for eksempel å skulle sende en lapp i posten? Og i så tilfelle, hvem hadde giddet å lese den lappen? Og hvordan skulle man husket at dette nettopp skulle skje den dagen, når man ikke blir minnet på det via Facebook?

For som vi alle vet er de fleste avhengig av i hvert fall å måtte sjekke Facebook/Twitter minst én gang om dagen, og dermed har det stor nytteverdi for bedrifter eller organisasjoner å kunne sende ut beskjeder på en enkel måte som dette. Og selv om det krever en smule kunnskap for å kunne klare å mestre de sosiale mediene, for eksempel poste en status eller lage et arrangement på Facebook, sitter de fleste av oss inne med denne grunnleggende kunnskapen fra ”fritidsbasis”. Dette blir da positivt for bedrifter som ønsker å benytte seg av sosiale medier. Det finnes jo faktisk noen kroner å spare på dette, med tanke på opplæringen av det grunnleggende og slikt.

En annen litt annerledes grunn til at sosiale medier kan ha større nytteverdi enn «unytteverdi» (for sjefen vel og merke) er at sjefene eller lederne i bedriftene kan ha litt mer kontroll over hva de ansatte som de er venner med på Facebook egentlig gjør – både i arbeidstiden og utenom. ”Koser meg på hytta i det fine været”, kan fort bli en farlig status om sjefen ser det, og man tilfeldigvis er sykemeldt og skulle holdt sengen for tiden…

Og for de som skulle være ekstra interesserte; her har dere noen funfacts om sosiale medier! 😉

-Linni :]

Advertisements

3 kommentarer on “Sosiale medier – det nytter!”

  1. Mette sier:

    Bra innlegg Linni. Du tar opp flere interessante poeng i bruken av sosiale medier for bedrifter. Jeg skrev selv om nytteverdien for privat bruk og synes det var gøy å lese hva du synes om bruken til organisasjoner og bedrifter.

    Jeg er helt enig med deg i at det finnes negative sider ved bruk av sosiale medier, men at det i det store og hele allikevel kommer mest positivt ut av bruken. Det er jo ingen hemmelighet at det aller meste blir gjort elektronisk nå om dagen, og da er det jo viktig at bedrifter og organisasjoner henger med. Så lenge de ansatte bruker de sosiale mediene til å fremme bedriften i stede for å sitte på private kontoer så burde jo det gå bra.

    Morsomt at du legger med det lille avsnittet på slutten om ”farlige stausoppdateringer” 🙂

  2. Elisabeth H.Hansen sier:

    Jeg tror du har rett i endel av de tingene du sier her. Blant annet at ved å bruke sosiale medier som facebook vil bedrifter og organisasjoner kunne nå ut til mange mennesker, veldig raskt. Og muligheten til å minne folk på ting som skjer, gjør kanskje de sosiale mediene mer effektive enn andre mer tradisjonelle markedsføringskanaler.
    Når det gjelder forholdet mellom bedrifters ledelse og ansatte, er jeg ikke så sikker på om det er positivt for noen av partene hvis de sosiale mediene blir brukt til overvåkning. Det kan fort bli veldig dårlig arbeidsmiljø. Men det er jo ganske enkelt å unngå, ikke legg sjefen til som venn…
    Linken til funfacts synes jeg var kjempebra og veldig gøyal.
    Elisabeth 🙂

  3. Bra skrevet! 🙂 Jeg er helt enig med deg i at det finnes både positive og negative sider når det gjelder bedrifter på sosiale medier. Og at de positive sidene er den største er det ingen tvil om. Så lenge bedriften oppdaterer, og passer på å ikke ha nøyaktig det samme på både Facebook og Twitter tror jeg de kan nyte godt av de sosiale mediene. Denne nye typen markedsføring kan nå ut til utrolig mange flere enn ved tradisjonell markedsføring, og dette til og med rimeligere!

    I forhold til at man som sjef skal kunne «overvåke» de ansatte, kan også være positivt og negativt. Enten kan man framstå som en pliktoppfyllende ansatt, eller en unnasluntrer. Hvis man poster statuser som ikke sjefen burde se, er det jo bare å ikke ha han/hun som venn. 🙂

    Tommel opp for funfacts på slutten! Alltid artig å lese morsom fakta! 🙂


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s