Gamification

“Gamification typically involves applying game design thinking to non-game applications to make them more fun and engaging”
http://gamification.org

”Gamification” handler altså om å bruke forskjellige spillteknikker, for å engasjere folk og for å tilegne seg kunnskap på en mer spennende og interessant måte.
Ja, hvem synes vel ikke det er gøyere å engasjere seg i noe, hvis man selv kan delta, og spesielt hvis man kan konkurrere mot andre brukere? Alle elsker jo å vinne!

Jeg personlig har stor tro på gamification, og tror dette er et fenomen som bare kommer til å vokse seg større og større. Det finnes vel omtrent ikke noe som ikke kan knyttes opp mot dette. Alt fra fotobokser som belønner deg for å holde fartsgrensen, til biler hvor du må spenne fast sikkerhetsbeltet for å kunne bruke bilens underholdningselementer. For eksempel tv for barna i baksete (videoen under).

Alt for å gjøre folk mer engasjert i forskjellige ting, og i noen tilfeller, gjøre livet litt mer spennende.

Jeg husker selv for en god del år siden da nettsamfunnet ”Nettby” var et av de mest populære sosiale nettverkene her i landet. Alle hadde en konto, og det var på mange måter en ”konkurranse” om å være den mest aktive. Man ble premiert med en tittel etter hvor aktiv man var, fra å være ekstremt aktiv og bli kronet ”borgermester” til å være mindre aktiv og bare få tittelen ”uteligger”. Alle kunne se disse titlene, og det var derfor ekstra stas å komme høyt opp på rankingen.
Men etter mye konkurranse fra blant annet det verdensomspennende nettsamfunnet Facebook, ble Nettby lagt ned 19.12.2010. Så det er kanskje ikke det aller beste eksempelet å trekke frem om man skal sette gamification i et godt lys. Men jeg synes allikevel det er morsomt å se at Norge faktisk slang seg på gamification-bølgen for en del år siden, – og det er først nå de siste par årene at gamification virkelig er på alles lepper.

I dag er det utrolig mange programmer og nettsider som bruker gamification-teknikken for å lokke brukere. På denne siden kan man se noen eksempler på nettopp dette, og hvordan de har gått frem.

Men hvis det var ett område jeg muligens kunne sett for meg at gamification kunne vært med på å gjøre en større forskjell, ville det vært innenfor skolesammenheng. Hvis elever i enkelte fag kunne brukt spill som en av læringsmetodene, tror jeg dette hadde engasjert mange flere elever, og også kunne bidratt til at læringen hadde blitt gøyere, og til at de hadde lært enda mer. Jeg er sikker på at de fleste heller ville valgt et spill hvor man kunne deltatt og samtidig lært noe, fremfor en mattebok for eksempel.. Men dette forutsetter at spillet er seriøst, og at det ikke bare blir ”gøy”. I Sverige holder de for øyeblikket på med en studie for å se om dette kan ha noe for seg.
Og det skal bli spennende å se hvordan dette kommer til å utvikle seg, både innen skolen, og ellers, og se om gamification kommer til å bli enda mer brukt i Norge også etterhvert.

Gamification, er basillen som har kommet for å bli.

-Linni :]

3 kommentarer on “Gamification”

  1. christineuldal sier:

    jeg tror dette er noe som også kommer til å bli mer brukt i Norge, vi er jo flinke til å komme lenge etter når det kommer til noe nytt, men dette vokser overalt for tiden. Og hvis dette kommer inn i skolen så tror jeg dette vil stimuler til mer læring og bedre for elevene å lære og kanskje ikke så mange dropper ut, for de er jo fremtiden vår. Det er rart og vittig at noe som ble lagt til spill, nå brukes i markedsføring og organisajoner bruker dette til sine hjemmsider. Det er bra synes jeg. Jeg husker også nettby, jeg flyttet ut derfra veldig fort da, men det er rart på alt sånn som har kommet, så blir det lagt fort ned. Jeg husker blink som var gjennom VG eller dagbladet og det var så populært men så kom Facebook, noe som er for å bli flere år fremover. Men veldig bra skrevet her også, mye av det jeg ville ha sagt og skrevet.

  2. Jeg synes du har skrevet et veldig godt innlegg, og for leseren er det positivt at du viser til eksempler gjennom bruk av YouTube videoer 🙂
    Du nevner at gamification er et fenomen som bare kommer til å fortsette å vokse, noe jeg er svært enig i. Vi har nok bare sett begynnelsen så langt.
    Å bruke spill elementer er en effektiv måte å engasjere mennesker på, enten det gjelder konkurranse eller sikkerhet.
    Eksempelet du viser til i YouTube videoen synes jeg er genial, fordi det er en morsom måte å få voksne til å bruke sikkerhetsbelte, samtidig som det er alvor inne i bildet.
    Du nevner også Nettby som var et sosialt nettsted hvor man ble belønnet for hvor aktiv man var. Jeg husker selv at dette engasjerte meg til å logge på siden og delta gjennom forskjellige aktiviteter.
    Nike har for eksempel gjort det mulig å måle hvor langt man har løpt under en joggetur og sette resultatet opp mot andre brukere av tjenesten.
    Bedrifter har også tatt i bruk tjenester som skal engasjere og motivere de ansatte til å yte bedre i arbeidssammenheng.
    De fleste av oss har et iboende konkurranse instinkt, og gjennom slike ”uskyldige” tjenester kan man engasjeres til å yte sitt beste, eller tenke sikkerhet som i eksempelet om sikkerhetsbelte.

  3. Camilla Kilen sier:

    Flott innlegg! Jeg likte veldig godt ideen om at barna må ta på sikkerhetsbeltet for å kunne se på film eller annen underholdning i baksetet, som videoen din viser. Gamification er nå ikke bare å gjøre ting gøyere, men å gjøre ting sikrere. At Nettby var raskt ute med gamification er noe som er bra, og andre kunne lære av de igjen (i og med at de tapte kampen mot Facebook). Det fikk i hvertfall beboerne av Nettby til å være mer aktive i og med at de fikk poeng for å delta i ulike aktiviteter, helt fram til Facebook tok over. Jeg er enig med det du skriver at de fleste vil gjerne delta så lenge det blir en slags konkurranse ut av det. Når det kan gjøre kjedelig aktiviteter morsomme og spennende i tillegg til å gi ut belønninger, så slipper det løs konkurranseinstinktet i de fleste.
    Men jeg håper som du også gjør, at de bruker gamification i skolen, for å få elever til å synes at det å lære er gøy. Dette skal få elevene til å lære mer og har lyst til å lære mer. Jeg håper derfor at de prøver å studere dette i Norge også, som de gjør i Sverige.


Legg igjen en kommentar

