Fra en fe til en annen – virkemidler

Denne uken har vi fått i oppgave å ta for oss en blogg, og beskrive de fortellertekniske virkemidlene som blir brukt i denne. Jeg har valgt å ta for meg interiørbloggen http://dengodefeen.blogspot.com/.

 

Denne bloggen er en typisk blogg for det kvinnelige kjønn. Både layout, skrivestil og innhold, med mye bilder av barna, interiør og ting hun selv har laget appellerer i større grad til damer enn til menn.
Også de kommentarene som jeg tok meg den frihet å se på, var alle fra damer (noe som underbygger mitt argument).

Metaforer er noe som går igjen i denne bloggen. Hun omtaler seg selv som ”den gode fe”, barna sine for ”småfeane” og mannen sin som ”herr fe”. Dette er både humoristisk og gir bloggen et koselig og personlig preg, man får ikke følelsen av at dette er en spesielt formell eller stiv type blogg. Hun blogger fordi hun synes det er gøy og liker å dele interessene sine med andre, og gi sine interiørtips videre. Måten hun skriver på generelt er også veldig personlig. Vi blir på en måte kjent med henne gjennom det hun skriver. Hun skriver om barna sine og seg selv, og det hun liker å gjøre ”på kveldstid durar symaskina, klirrar strikkepinnane eller heklenåla”. På slutten av innleggene henvender hun seg også direkte til leseren ved å stille spørsmål til dem, og ønsker leseren en god dag/kveld videre.

Bloggen er gjennomgående full av bilder. I hvert innlegg er det flere bilder, alle organisert i en rekke nedover. I bildene hun bruker er det veldig mye hvitt, og som regel en liten dash med sterke farger. Dette skaper kontraster, samtidig som det ser bra ut. Når hun bruker så mye bilder som hun gjør passer det godt med en slags ”rød tråd”, ved at fargetemaet i bildene er nokså like. Strukturen i bloggen blir på denne måten ryddig, og bilder er noe som alltid tiltaler og fanger leseren. Ved bruk av mye bilder blir det både gøyere og lettere å lese, i forhold til en blogg fylt med mye tekst. Som vi vet etter å ha lest Martin Engebretsens bok ”Å skrive for skjermen”, så er det i utgangspunktet mye vanskeligere og tyngre å lese en tekst på en skjerm i forhold til på et papir. Derfor er det en stor fordel med mindre tekst, og flere bilder. En bilderik flate trekker som regel alltid oppmerksomhet. Altså, et meget smart trekk av bloggeren.

Retoriske virkemidler er det ikke mye å finne av i denne bloggen. Men det er kanskje ikke så rart med tanke på at hun ikke driver med noen form for propaganda. Som sagt så blogger hun kun for underholdningens skyld og for å gi leserne forskjellige gode tips, ikke for å prøve å påvirke folk til det ene eller til det andre, som en mer politisk rettet blogg ville gjort.
Men en ting som jeg helt tilfeldigvis kom over, var at det på venstre side (ikke så veldig iøynefallende), ganske langt nede står ”Årets interiørblogg 2010”. Her har hun derimot brukt et retorisk virkemiddel – etos. Hun styrker sin egen autoritet og troverdighet ved å formidle at hun har vunnet denne
prisen. Leserne som får med seg dette vil få inntrykk av at hun vet hva hun snakker om og vil derfor stole mer på henne. Men hun kunne for sin egen del ha gjort denne ”overskriften” litt mer tydelig og synlig, plassert den for eksempel på toppen av siden, så dette var det første man så..

Advertisements


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s