Hva skjer med oss når informasjonen er (altfor) lett tilgjengelig?

Professor Tor W. Andreassen ved BI har skrevet et innlegg på bloggen sin med tittelen Vil de korte tanker ta over? I dette innlegget drøfter han blant annet om internett har gjort oss dummere. Han skriver for eksempel om hvordan folk nå til dags, spesielt ungdommen, er avhengige av å ha internett tilgjengelig til enhver tid. På hytteturer uten mobil eller pc får de både sorgreaksjoner, abstinenser og føler seg helt isolert. Jeg har selv utsatt meg selv for dette én gang… Og disse abstinensene han snakker om, er seriøse greier.

Andreassen nevner i sitt innlegg også Nicholas Carr, som har skrevet boken ”The Shallows” hvor Carr blant annet beskriver hvordan internetts presentasjonsform er med på å påvirke hjernen når den skal ta imot informasjon. Det at det hele tiden er så mye som kan distrahere oss når vi sitter foran en dataskjerm, som for eksempel linker og annonser, gjør at vi husker mye mindre av det vi har lest og derfor ikke får med oss så mye av innholdet.
I et innlegg (Does the Internet Make You Dumber?) som Nicholas Carr skrev til The Wall Street Journal om akkurat dette temaet, trekker han blant annet frem dette eksempelet:

“In one experiment conducted at Cornell University, for example, half a class of students was allowed to use Internet-connected laptops during a lecture, while the other had to keep their computers shut. Those who browsed the Web performed much worse on a subsequent test of how well they retained the lecture’s content.”

Grunnen til at jeg nevner dette eksempelet, er fordi jeg synes det er et godt eksempel, som illustrerer nettopp hvor ødeleggende internett kan være i visse sammenhenger. Annonser, linker, Facebook og andre fasiliteter som finnes på internett distraherer oss stadig vekk, og utfallet blir; vi leser mer, men får med oss mindre.
Jeg har selv merket dette mange ganger før, og faktisk bare i løpet av den tiden jeg har skrevet denne teksten her, har det både plinget på mobilen og på Facebooken min, og oppmerksomheten min har stadig blitt trukket mot andre (kanskje mer) spennende ting internett har å by på. Dette har både ført til at jeg har blitt ukonsentrert, og det har gjort at det har tatt mye lengre tid enn det egentlig ville tatt å skrive dette innlegget.

Men distraksjoner som svirrer i form av reklame og andre lenker på skjermen er ikke den eneste måten internett er med på å gjøre oss mennesker dumme. Internett og dets tilgjengelighet for alle og enhver har nok mye å si for hvor smarte folk ”gidder” å være lenger. Man har internett med seg hele tiden, til alle døgnets tider, overalt. Et lite klikk på mobilen og man kan finne ut av ALT. Hva man vil, når man vil, hvor man vil. Det er jo omtrent ikke noe vits lenger å huske ting eller prøve å briljere med kunnskap – alle kan jo finne ut av akkurat det samme på bare noen få sekunder (uten å ha mer kunnskap enn å kunne søke på Google!). Så sånn jeg ser på det kan man være smart i ”tradisjonell” forstand (vite ting selv om du er på hyttetur og isolert fra omverden og internett), og man kan være ”internett-smart” (dette sier seg vel egentlig selv..).

Folk vet ikke lenger så mye som de visste før, men igjen.. det er det jo ikke noe vits i heller lenger…

Linni :]

One Comment on “Hva skjer med oss når informasjonen er (altfor) lett tilgjengelig?”

  1. Bra skrevet, Linni!

    Jeg har nok et litt annet syn på det, men jeg likte godt måten du argumenterte på og la frem dine egne erfaringer innenfor temaet.

    Jeg tror ikke at folk er mindre smarte enn det de var for en del år siden, men de er smarte på forskjellige ting. Vi er inne i en overgangsperiode (fra tenking, skriving på papri, til nettsamfunnet), denne overgangen vil ta litt tid og vi vil ikke kunne uttale oss ordentlig om denne overganger før vi er ute av prosessen. Et eksempel kan være kritikken under den industrielle revolusjon. Men den ga oss masse i ettertid.

    Jeg er enig i poenget ditt med at folk har mer vanskelighet for å huske enn det det var tidligere.

    Professor Tor W. Andreassen skriver også om at han skulle ønske vi kunne tenke og fundere mer, men han sier ingenting om hva han ønsker vi skal tenke på…
    Jeg tenker MASSE, men jeg vet ikke om det regnes som tanker i Andreassens syn – eller om jeg er fokusert nok til at det kvalifiserer i hans definisjon av å tenke.

    Det er jo også slik at vi mennesker ikke alle er like smarte. Noen står for oppfinnelsene og andre er brukerne. Jeg kvalifiserer meg selv som en bruker.


Legg igjen en kommentar

